Gdy wchodzimy do budynków użyteczności publicznej, na przykład starostwa powiatowego czy urzędu pracy, zwykle nie zastanawiamy się nad tym, czy znajdują się tam apteczki pierwszej pomocy. Czy są one obowiązkowe? Co na ten temat mówi prawo?

Apteczki pierwszej pomocy a prawodawstwo: co trzeba wiedzieć?

Jeśli przeanalizujemy Kodeks Pracy, to dość szybko okaże się, że apteczki są wymagane w większości firm i instytucji publicznych, które działają w Polsce. Można tu powołać się m.in. na artykuł 209 KP, z którego wynika, że jednym z fundamentów systemu pierwszej pomocy są właśnie apteczki, które kupimy np. w sklepie Centrum Ratownictwa.

Wszystkie kwestie, których Kodeks Pracy nie określił precyzyjnie, uzupełnia Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. To drugi z kluczowych aktów prawnych, jakie obowiązują polskie firmy i urzędy.

Warto zwrócić uwagę na to, że o ile miejsce, gdzie znajduje się apteczka, musi być zgodne z wytycznymi Polskiej Normy (PN-EN ISO 7010), tak w polskim porządku prawnym nie istnieją żadne dokładne wytyczne co do tego, jakie powinno być opakowanie czy skład apteczki pierwszej pomocy.

Apteczka pierwszej pomocy

 

Praktyka pokazuje, że najczęściej wybierane są te, które są zgodne z niemiecką normą DIN 13157. Jeśli nasza działalność gospodarcza została sklasyfikowana jako firma, gdzie pracownicy muszą mierzyć się z dodatkowymi zagrożeniami zawodowymi, to warto rozważyć zakup apteczek, które spełniają wytyczne normy DIN 13164. 

Pamiętajmy też o tym, że jedna apteczka w żadnym razie nie sprawia, że cała firma spełnia przesłanki wynikające z zapisów zawartych w Kodeksie Pracy oraz w odpowiednich rozporządzeniach. Należy rozmieścić je tak, by każdy z pracowników miał apteczkę w zasięgu wzroku oraz by była łatwo dostępna.

Profesjonalne wyposażenie apteczki — na co warto zwrócić uwagę?

Bez wątpienia można kierować się tutaj zasadą im więcej, tym lepiej. Dodatkowe akcesoria czy kolejna para rękawiczek mogą okazać się bezcenne, gdyby doszło do dużego wypadku, gdzie kilka osób musiałoby na przykład tamować krwawienie. 

Co znajdziemy w apteczce pierwszej pomocy, którą warto mieć w firmie? Na pewno warto wskazać na:

  • bandaże (usztywniające, elastyczne),
  • opatrunki (G,M,K),
  • ustniki,
  • rękawiczki jednorazowe,
  • koce termiczne,
  • zestaw plastrów,
  • szybką instrukcję pierwszej pomocy.

Zakup apteczek do firmy lub instytucji publicznej warto poprzedzić analizą ryzyka. Może okazać się, że w niektórych sektorach rynku jej wyposażenie powinno zostać poszerzone na przykład o stazy, siatki opatrunkowe czy kompresy chłodzące. 

Mobilne apteczki: czy warto mieć je przy sobie?

W naszym kraju coraz większą popularnością cieszą się też apteczki turystyczne. Jeśli lubimy spędzać czas na świeżym powietrzu, to warto zainwestować w takie akcesorium. Koszt zakupu zwykle nie przekracza kilkudziesięciu złotych, a zyskujemy ogromny bufor bezpieczeństwa.

Warto pamiętać też o tym, by zaopatrzyć się w apteczkę samochodową. Mimo tego, że nie jest ona w naszym kraju obowiązkowa, to już podczas wyjazdu do sąsiednich państw, w razie kontroli, tamtejsze służby na pewno zechcą sprawdzić, czy ją mamy. 

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, każdy z nas zobowiązany jest do udzielenia pierwszej pomocy osobie poszkodowanej. Rękawiczki nitrylowe czy ustnik to dla nas dodatkowy bufor bezpieczeństwa, dzięki którym będziemy mogli ratować ludzkie życie, nie musząc obawiać się o to, czy kontakt z krwią poszkodowanego nie naraża nas na zakażenie się jakąś chorobą.