Agencja kreatywna to firma, która spędza dni na tworzeniu artystycznej i angażującej wizji dla większych i mniejszych marek (i firm, które jeszcze nie są markami). Zwykle jest złożona ze starannej mieszanki projektantów, programistów, autorów treści, PR-owców i reżyserów. Agencja tego rodzaju zawsze jest kreatywną potęgą. Ludziom w niej zatrudnionym nigdy nie brakuje pomysłu, a częściej mają ich dziesięć. Są trzy główne sposoby, jakimi agencje kreatywne mogą wykonywać tego rodzaju pracę. Dlatego, aby móc dokładniej wytłumaczyć, czym jest agencja kreatywna, w tym artykule przedstawiliśmy te trzy sposoby i główne obszary, w których funkcjonują agencje kreatywne.

Agencja kreatywna typu cyfrowego

Pamiętasz chłopaka ze szkoły, który był zawsze obeznany z najnowocześniejszymi technologiami? Prawdopodobnie pracuje teraz w cyfrowej agencji kreatywnej. Ci kreatywni, zorientowani na technologię cyfrową ludzie są ekspertami w projektowaniu i rozwijaniu kreatywnych prac w świecie online. Ich praca może obejmować wiele obszarów, od projektowania stron internetowych po ilustracje graficzne, a nawet produkcję wideo. Tak naprawdę – robią wszystko, co może zachęcić Cię jako konsumenta do zakochania się w marce, z którą współpracują. Prawdopodobnie są bardziej „modni” niż ich kuzyni zajmujący się drukowaniem. Wynika to z ciągle zmieniającego się rynku online – cyfrowa agencja kreatywna musi pracować ciągle z nowymi platformami i znajdować sposoby, aby pozostać w czołówce tych trendów.

Każda agencja cyfrowa ma swoją specjalizacją. Niektóre skupiają się na marketingu internetowym, inne poświęcają się wyłącznie tworzeniu contentu do mediów społecznościowych lub projektowaniu stron internetowych. Niezależnie od tego, z jakim „rodzajem” agencji cyfrowej współpracujesz, każda kreatywna treść, która wychodzi z drzwi agencji cyfrowej, będzie produkowana do konsumpcji online – od reklam na Facebooku, które ozdobią Twój profil i fanpage, po najnowszy blog o modzie, którego zajawka pojawia się w Twojej skrzynce odbiorczej.

Agencja marketingowa typu analogowego

Analogowa agencja kreatywna jest mistrzem okładki książki, winylowego folderu i pięknego katalogu. Zespoły ekspertów ds. druku spędzają całe dnie na tworzeniu zestawów multimedialnych, banerów pop-up, opakowań i okładek. Znają i rozumieją subtelny wpływ nadruku ze złotej folii lub artystycznie zaprojektowanego i wykonanego opakowania, a ich dbałość o szczegóły nie ma sobie równych. I musi być na poziomie mistrzowskim. Przecież zespół profesjonalistów o tak wyrafinowanych gustach nie może sobie pozwolić na żadne błędy typu literówka, czy rozmazany obraz.

Praca z drukiem wymaga większego uwzględnienia zawiłości tekstur i przekazu gotowego produktu niż ma to miejsce w wydaniach cyfrowych. Dlatego, chociaż używają podobnych narzędzi do projektowania, umiejętności i sam proces tworzenia w agencjach analogowych często bardzo różni się od prac online. Projektanci cyfrowi chętniej korzystają z “prostego” oprogramowania, takiego jak Figma lub Photoshop do swojej pracy. Analogowi specjaliści od druku będą raczej korzystać z innych, bardziej zaawansowanych programów Adobe, takich jak InDesign. Podczas gdy program Photoshop doskonale nadaje się do edytowania obrazu lub przekształcania najnowszego zdjęcia zwierzaka w mem, program InDesign ma wstępnie ustawione układy publikacji z poprawnymi ustawieniami spadu i koloru, gdy przygotowany dokument dociera do drukarek.

Reklamowa agencja kreatywna

Kreatywne agencje marketingowe zajmują się tworzeniem reklam, umieszczaniem marki przed oczami i w świadomości opinii publicznej. I robieniem tego dobrze! Reklamowa agencja kreatywna zazwyczaj ma doświadczenie zarówno w druku, jak i w kwestiach cyfrowych, prowadząc kampanie PR i wykorzystując techniki marketingowe, aby marka była bardziej rozpoznawalna i zyskała status kultowej.

Zazwyczaj reklamowe agencje kreatywne nawiązują długoterminowe relacje ze swoimi klientami i rozbudowują je przez lata. Wynika to z ogromu pracy, jaki wkłada się w skuteczną kampanię reklamową. Jedna kampania może obejmować wszystko: od reklam telewizyjnych po billboardy, pocztę bezpośrednią lub komunikaty radiowe. Z tego powodu do nadzorowania całej pracy potrzebny jest duży zespół! Eksperci reklamowi muszą połączyć doskonały copywriting z doskonałymi efektami wizualnymi, zanim przedstawią swoje pomysły klientowi. Niektóre z największych agencji reklamowych mogą spędzić tygodnie na wymyślaniu kampanii reklamowej i jej uruchomieniu, zanim przedstawią ją swoim klientom.