Wielu z Was na pewno często zastanawia się z jakiej oferty kredytu, lokaty czy konta oszczędnościowego skorzystać z uwagi na bogactwo ofert świadczonych przez Banki oraz różnorodność produktów. Można by pomyśleć, że im większa oferta tym lepiej dla nas, ponieważ mamy większy wybór, ale często działa to w drugą stronę i mamy trudność w podjęciu decyzji. Najczęściej wtedy opieramy się na szczątkowych informacjach jakie udało nam się znaleźć, albo na subiektywnej opinii znajomego, albo po prostu ktoś przedstawił nam ofertę danego produktu tak, że nie sposób jej się oprzeć, a to może być bardzo mylące.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim od sprecyzowania swoich potrzeb. Jeżeli interesuje nas konto osobiste to należy się zastanowić jak z tego konta będę korzystać. Czy interesuje mnie zarządzanie kontem poprzez bankowość elektroniczną i mobilną, czy jestem tradycjonalistą i chce być obsługiwany w Placówce. Czy dużo podróżuję, czy moja Karta Płatnicza bardziej posłuży do płatności czy do pobierania gotówki, czy chce aktywnie korzystać z rachunku i uczestniczyć w różnego rodzaju promocjach, czy w ogóle mnie to nie interesuje i rachunek będzie służył jedynie do podstawowych czynności. To wszystko jest ważne, ponieważ za każdą usługę jaką świadczy na rzecz Klienta Bank są pobierane opłaty i prowizje. Jeżeli nie zamierzamy korzystać aktywnie z karty do konta to warto poszukać oferty gdzie warunkiem zwolnienia z opłaty za posiadanie karty będzie minimalna ilość wykonanych transakcji, albo jeżeli nie chcemy posiadać dostępu do bankowości elektronicznej to warto zwrócić uwagę, czy Bank w którym otwieram konto nie pobiera opłat za obsługę w Placówce. Wiele osób nie zwraca na to uwagi, ale w wielu Bankach jest tak, że dyspozycje zlecane poprzez bankowość elektroniczną czy telefoniczną są bezpłatne, jednak transakcje wykonywane bezpośrednio w Placówkach kosztują nas i to sporo.

To samo dotyczy lokat. Poza samym oprocentowaniem, warto zastanowić się na jaki okres mogę i chce ulokować środki. Jeżeli posiadam nadmiar gotówki i wiem, że będę go potrzebować za tydzień czy dwa, to nie ma sensu zakładanie depozytu na 4 miesiące, nawet jeżeli oprocentowanie przewyższa nasze oczekiwania, ponieważ przy zerwaniu lokaty przed czasem najprawdopodobniej Bank obniży wypłacane odsetki do minimum, albo nie zapłaci ich wcale. Nie dość, że nie zarobimy to jeszcze stracimy, ponieważ w tym czasie nasze środki mogły zasilić lokatę kilkudniową, tygodniową itp. a środki mogliśmy wypłacić bez utraty odsetek.

I taka zasada dotyczy wszystkich produktów. Kart kredytowych, kont oszczędnościowych, kredytów. Żeby wyjść korzystanie na posiadanym produkcie w Banku, albo nie stracić i nie dopłacać musimy wiedzieć czego konkretnie potrzebujemy i jakie mamy oczekiwania. Wiele osób się nad tym nie zastanawia, nie weryfikuje informacji, a później okazuje się, ze produkt, który na pierwszy rzut oka miał przynieść zysk, obciążył dodatkowo nasz budżet i nie zawsze jest to wina instytucji finansowej.

Jak się zdecydować?

Z uwagi na to, że oferty Banków w zakresie wszystkich produktów są bardzo zróżnicowane i jest ich sporo, zdarza się, że ciężko podjąć nam tą jedną, słuszną decyzje. Trudno jest też przejrzeć wszystkie strony Banków, albo odwiedzić wszystkie Placówki aby zasięgnąć opinii i porady Pracowników. Jest wiele stron, między innymi nasza, które zestawiają oferty różnych Banków w zakresie wielu produktów, pokazując co w danym okresie w ofercie Banku się znajduje, jakie są korzyści, na co trzeba uważać i co zawierają regulaminy. Nawet jeżeli nie uda Wam się znaleźć recenzji danego produktu bankowego, to zestawienia zawierają informacje jakie są oprocentowania depozytów, jakie są ich terminy, jakie są koszty kredytów itp. Te wszystkie informacje ułatwiają dobór oferty do naszych potrzeb i są w stanie nakierować nas na właściwą, tą która może spełniać nasze wymagania.

Jak weryfikować informacje?

Podstawowym błędem wielu osób jest to, że korzystają zwykle tylko z jednego źródła, albo nie robią tego w ogóle. Do częstych sytuacji można również zaliczyć te, w których Klient podczas podpisywania umowy o kredyt w Placówce Banku, dodatkowo daje się namówić na konto osobiste, z którego ani nie będzie korzystać, ani nie wie co to za konto, ale reaguje na hasła „darmowe”, „promocja”, „zwrot środków” itp. To są częste sytuacje, które później nie tylko generują koszty dla Klienta, ale reklamacje dla Banków i żadna ze stron nie jest w pełni usatysfakcjonowana.

Żeby dobrze zweryfikować informacje na temat produktu, na który się decydujemy przede wszystkim należy zapoznać się z regulaminem. Wiem, że czasem nawigacja danej strony nie pomaga, ale te wszystkie dokumenty na stronie Banków są, trzeba ich tylko dobrze poszukać. Wiele Banków udostępnia również wzory umów, które mamy podpisać i warto je czytać. Dodatkowo, nawet podczas podpisywania umowy w Banku mamy prawo przeczytać regulamin, tym bardziej, że w wielu oświadczeniach, pod którymi podpisujemy się sowim imieniem i nazwiskiem oświadczamy, że zapoznaliśmy się z regulaminem promocji czy konkretnego produktu. I nie powinno nas obchodzić to, że Pracownik się niecierpliwi, że kolejka rośnie. Mamy prawo do zapoznania się z dokumentami, które podpisujemy i naprawdę warto to robić.

Kolejną czynnością, jaką powinniśmy wykonać to dokładne zapoznanie się z Tabelą Opłat i Prowizji, ponieważ w takim dokumencie znajdziemy informacje, czy konto które otwieramy na pewno jest bezpłatne, czy może dodatkowo należy spełnić jakieś warunki, albo czy wypłata środków jest darmowa ze wszystkich bankomatów, czy tylko z niektórych i czy na całym świecie, czy tylko w Polsce.

Warto również zwrócić uwagę na informacje jakie znajdują się na stronie bankowej danego produktu. Ostatnio pisaliśmy dla Was recenzję Konta Oszczędnościowego „Na dobry początek”, które możemy otworzyć w Getin Noble Bank S.A. i w przypadku tego konkretnego produktu nie znajdziemy informacji w regulaminie o tym, że oprocentowanie promowane przez Bank obowiązuje tylko przez 4 miesiące, a na stronie internetowej Banku taka informacja się pojawia. Ponadto, w regulaminach produktów nie znajdziemy informacji o obowiązujących promocjach, a na stronach internetowych tych produktów już tak. Jednak w przypadku promocji, szczególnie jeżeli do danego produktu Bank wymienia ich na stronie kilka, nie znajdziemy informacji o tym, która promocja z którą się łączy, a z którą się nie łączy. Takie informacje zawierają regulaminy konkretnych promocji.

Warto też korzystać ze stron, które zajmują się recenzowaniem produktów Bankowych, ponieważ tam znajdziecie zbiorcze informacje o opłatach, promocjach, warunkach i regulaminach. To bardzo dobre źródło informacji zestawiające różne oferty bankowe i często z obiektywnym spojrzeniem. Źródłem informacji już nie tylko o samym produkcie, ale również o Banku są portale społecznościowe, na których znajdziemy mnóstwo opinii o usługach świadczonych przez daną instytucję finansową i będziemy mogli też zobaczyć jak taka instytucja utrzymuje relacje z Klientem.